In Basisschool Heilig Hart in de Isabellalei in Antwerpen kunnen alle leerlingen voortaan mee in het oog houden of de luchtkwaliteit in
de klas wel ok is. Een meetsysteem met smileys in rood en groen geeft aan wanneer de ramen open moeten. Een handig middel in de
strijd tegen corona.
Het toestel genaamd Upzio Airq meet twee luchtkwaliteitparameters, CO2 en VOC.
CO2 is uiteraard een van de bestanddelen die in de adem zitten, die parameter zal de hoogte ingaan als er niet genoeg ventilatie is in een
kleine ruimte waar veel mensen bij elkaar zijn.
VOC zijn vluchtige organische stoffen die terug te vinden zijn in materialen in een gebouw zoals verf, lijm, isolatieschuim, vernis,
schoonmaakproducten of deodorant.
Het toestel van 125 euro kan dus aangeven wanneer er niet genoeg ventilatie is en de ramen en deuren open moeten. En dat helpt tegen de
verspreiding van een virus als corona. Basisschool Heilig Hart is de eerste school van de provincie Antwerpen die de sensoren inzet. Twintig stuks zijn voorzien, voor in elke klas, de turnzaal, de eetzaal en het leerkrachtenlokaal.
“De technologie erachter is al jarenlang getest door ons moederbedrijf Fixsus in gebouwbeheersystemen. Maar dit toestel is specifiek ontworpen voor scholen”, vertelt Jacques De Bruyne, vertegenwoordiger van Upzio. In de plaats van cijfermateriaal over luchtconcentraties,
staat een rij smileys op het display. Ledverlichting geeft weer bij welke smiley de CO2- en de VOC-waarden zitten. Het display licht ook rood
en groen op naargelang de situatie.
Het machientje wordt ergens vooraan in de klas neergezet. Zo hebben alle leerlingen er zicht op en wordt het ook voor de jongsten een
vorm van bewustmaking. “Het is belangrijk de leerlingen op die manier mee ‘eigenaarschap’ te geven over de luchtkwaliteit. Ze beseffen dan
ook heel goed wanneer en waarom het raam open moet en het wat frisser wordt”, zegt directeur van Marie-Anne Bernaerts van Basisschool
Heilig Hart.
De directeur is extra tevreden met het systeem omdat de winter eraan komt. “Het gaat steeds kouder worden. Het is dus niet alleen
belangrijk te weten wanneer de ramen en deuren open moeten, maar ook wanneer ze dicht kunnen blijven. Nu is de instructie van ze altijd
open te houden. Dat betekent wel dat we veel energie verliezen aan verwarming.”
“En nu we speeltijden in shiften houden, zijn er veel vaker kinderen op de speelplaats”, gaat directeur Bernaerts verder. “Met de ramen open
is het veel moeilijker voor de leerlingen om zich te concentreren omdat ze anderen horen spelen.”
De machientjes zijn niet alleen tijdens corona handig. “Ze krijgen een vaste plek in de klas. Ventilatie was voor corona ook al een issue in het
onderwijs”, zegt Bernaerts.